در حال بارگذاری ...
الهام پاوه نژاد کارگردان و بازیگر :

زن ها در اروپا هم با چالش های زیادی روبرو هستند

نمایش کافه پولشری مونولوگی در باره تنهایی یک زن میانسال طبقه متوسط پاریسی است و الهام پاوه نژاد با درک درست از شخصیت و ویژگی های این زن بازی تحسین برانگیزی ارائه می کند وتماشاگر را تا به انتها با خود نگه می دارد.

الهام پاوه نژاد نزدیک به سه دهه است حضور جدی و اثر گذاری در تئاتر، سینما و تلویزیون دارد و با اغلب بزرگان نظیر داودمیرباقری ، حمید امجد، هادی مرزبان ، محمد رحمانیان ،نادربرهانی مرند و علیرضا کوشک جلالی در نمایش و آثاری نظیرمرغابی وحشی ، نیمکت ، شب سیزدهم ، سیستم گرون هلم ، خدای کشتار ،هفت سنگ ، دیشب باباتو دیدم آیدا ، یلدا ، تراس و همسران همکاری داشته است. سریال همسران و حضور موفقش در نقش مریم باعث محبوبیتش بین مخاطبان عام و مردم شد. پاوه نژاد دستی هم در نوشتن  و خوانش شعر دارد و کتاب شعرش هشت صبح هشت اسفند ونوار دکلمه شعرش  کجاست خانه باد وارد بازار نشر شده است.  نمایش کافه پولشری روایت زندگی زن تنهایی است که بعد از گذران فراز و فرودهای دوران جوانی و یک زندگی نافرجام، به آستانه ی میانسالی خود رسیده و شبیه تمام انسان های میانسال، ارزش عمر خود را خوب می داند. در عین حال انگار در تمام طول عمر خود به جستجوی معنای عشق می گشته  معنای دوست داشتن و دوست داشته شدن. نمایش کافه پولشری به قلم آلن وتز و با کارگردانی و بازیگری الهام پاوه نژاد در کافه تریای تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: گالری طلای گرامی، مترجم: اصغر نوری، طراح لباس: گلناز گلشن، طراح گریم: سارا اسکندری، انتخاب موسیقی و گرافیک: علی بوستان، مدیر تولید: سید فرشاد هاشمی، گروه کارگردانی: شیوا اردویی و سروناز نانکلی، تیزر و تصویر: رضا موسوی، گروه عکاسان: شیوا اردویی و ستاره سرداری، مدیر صحنه: امیر علی نانکلی، اجرای لباس: آناج مزون (شیدا مختاری فرد) ، روابط عمومی: آریان رضائی. نمایش کافه پولشری فروردین ماه اجرای خود را آغاز کرده و تا ۱۷ اردیبهشت ماه هر روز به جز شنبه ها، رأس ساعت ۱۸:۰۰ درکافی شاپ سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می شود . با الهام پاوه نژاد در باره اجرای نمیش پولشری گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در سال های اخیر در نمایش های پر مخاطبی مثل سیستم گرون هلم و خدای کشتار بازی کرده اید. اجرا و بازی در نمایش محیطی ، کافی شاپی با رویکرد مونولوگ برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی و شرایط خاص خودش را دارد و برایم از این جهت جذاب است که از فاصله خیلی نزدیک واکنش مخاطب را می بینم .

 

آلن وتزنویسنده شناخته شده ای در ایران نیست. چگونه نمایشنامهاش را برای اجرا انتخاب کردید؟

چند سال پیش، توسط اصغر نوری مترجم این متن، با این نمایشنامه آشنا شدم. در ابتدا قرار بود با کارگردان دیگری این نمایشنامه را کار کنیم که به دلایلی کار متوقف شد و بعدها در سال ۱۳۹۵ برای اجرای این نمایش اقدام کردم.

 

چه ویژگی های این نمایش نامه برایتان جذابیت داشت؟

متن به واسطه شخصیت محور بودنش برایم جذاب بود و برای اجرا تغییراتی در آن به وجود آوردم و کار به روزترشد. وتز در اثرش حرف های جهان شمولی را درباره مشکلات زنان مطرح می کند و به نظرم مخاطبان نمایش با دیدن کار به این نکته پی می برند که زن ها در اروپا هم زندگی ایده آل و راحتی ندارند و با چالش های زیادی مواجه هستند.

 

در متن نمایش برای اجرا در چه بخش هایی تغییرات به وجود آوردید؟

این تغییرات در شیوه اجرایی ، تغییراتی در دیالوگ ها بود تا به روز بشوند و در کنارش تقسیم بندی صدای ذهنی پول شری  جزو مهم ترین تغییر در متن اثر بود ودر متن اصلی کافه این زن در شرف تعطیل شدن است و زن به دلیل ناراحتی مشغول واگویه کردن درونیاتش است . امابه دلیل تحلیلم از شرایط ، کافه این زن را پرمشتری و شلوغ نشان دادم و در میان شلوغی پولشری تنها است و دوست و رفیقی ندارد .

 

یک جور از شرایط زندگیش نا امید است؟

ناامیدی نمی توان مطرحش کرد بیشتر سرخوردگی از وضعیت زندگیش دارد. موقعی که به سن میانسالی نزدیک می شویم .درشرایط مختلف گذشته مان را مرور می کنیم که چه کارهایی انجام داده ایم و چه کارهایی انجام نداده ایم و یا حسرت به چیزهای نرسیده فکر می کنیم.

 

درچند جای نمایش  پولشری ساعت کافه اش را دستکاری می کند. این وضعیت را بر اساس چه شرایطی در نمایش استفاده کردید؟

تاکید اصلی در این رویکرد پولشری به گذشت زمان  بود. با گذشت زمان پولشری احساس می کند عمرش را از دست می دهد و افسوس چنین وضعیتی را می خورد .

 

درجایی از نمایش پولشری اشاره می کند که در دوران جوانی برای کار به پاریس آمده و معمولا آدم هایی که از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند. در زندگیشان با چالش هایی روبه رو می شوند؟

بله، پولشری هم علی رغم تلاش هایی که با راه اندازی کافی شاپ انجام می دهد به مطلوبش نمی رسد .

 

در حدود هفت باری صدای درونی و ذهنی پولشری در نمایش شنیده می شود. استفاده از این صدای ذهنی چه کارکردهایی داشت؟

همه ما آدم ها در ارتباطات مان چیزهایی را که به فکر و ذهن مان می رسد مطرح نمی کنیم و در ذهن مان با آن کلنجار می رویم . این بخش های حرف های نگویی است که در ذهن این زن می گذرد .

 

ریشه اصلی عدم جسارتش برای مطرح کردن علاقه اش به مشتری جوان کافه اش درچه مسائلی قابل تعریف است ؟

بیشتر به مسئله تربیتی و فرهنگی که این زن در آن بزرگ شده بر می گردد وبرخی ها معتقدند در شروع ایجاد رابطه عاطفی همیشه باید زن صبر کند و مرد این رابطه را خواستارشود . در متن هم پولشری به این مسئله اشاره می کند که اگر مرد بود راحت می توانست این رابطه عاطفی را با شخصی که دوست دارد برقرار کند.

 

به نطر می رسد پولشری نه تنها در ایجاد رابطه های عاطفی نا موفق است. بلکه در سایر مسائل زندگی اش مثل شعر گفتن هم نمی تواند به دستاوردی برسد؟

به هرحال این زن آرمان و ایده ال هایی داشته است و نمی خواسته صرفا زن خانه و بشور و بساب باشد. اهل مطالعه و شعر و شاعری بوده و البته چندان آدم فرهیخته ای نیست که بتواند در کارهای هنری آدم شاخص و درجه یکی باشد. نکته مهم تلاشش برای انجام خواسته هایش بوده است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران